Přeskočit na obsah

Zpět na výpis článků

Trendy v PR 2023: Peníze, právo, pokrokTrendy v PR 2023: Peníze, právo, pokrok

Trendy v PR 2023: Peníze, právo, pokrok

waves-gray

Sledovat, co se v oboru komunikace děje, musíme neustále a dlouhodobě. Bez toho se moderní PR dělat nedá. Čas od času je však dobré si to shrnout. Právě takový sumář, co je trendy v PR v roce 2023 jsme si teď (pro sebe i pro vás) připravili – a to hned za tři oblasti: vztahy s médii, digitální komunikace a sociální sítě, nové technologie a platformy.

Na rozdíl od předpovědí a vizí budoucnosti, které jste určitě pročítali na přelomu roku, jsme se maximálně soustředili na praxi a reálnou využitelnost:

Tento blogpost je souhrnem jejich výpovědí. Pod každou sekcí však naleznete odkaz na celý rozhovor, pokud budete chtít jít v tématu víc do hloubky.

Mediální trh se mění, dál roste důležitost inzerce

Konec médií jako Maminka, Speed či Moje zdraví, který byl oznámen ke konci minulého roku, byl zapříčiněn kombinací zvýšení nákladů a nízkou čteností. Následovat budou (a už teď se dějí) změny na mediálním trhu, a to jak personální, tak změny týkající se jeho širšího směřování. V důsledku konce titulů totiž bude spousta novinářů, kteří změní pozice či ze světa médií úplně odejdou, vydavatelství zároveň v reakci na klesající čtenost printových médií začnou posilovat digitál.

Pro PR agentury i firmy bude největší změnu představovat větší důraz na inzerci, bez které se do budoucna značky do médií dost možná nedostanou. Dobře budou fungovat placené PR články a advertorialy. Vzhledem k růstu počtu inzerentů jim ale bude potřeba věnovat větší péči a pozornost, aby v množství (nejen reklamního) obsahu nezapadly. Důležité však i nadále budou vztahy s novináři – zaplacená inzerce ještě pořád neznamená jistotu dalších výstupů. Pokračujícím trendem pak určitě je dodávání audio a video obsahu redakcím.

Mia Čentešová realizovala na podzim průzkum mezi novináři. „Nejvíce mě zaujala rostoucí vybíravost, co se týče tiskových konferencí, a „zpomalení“ onlinu,“ rozpovídala se Mia. Lifestylová média dnes totiž články připravují minimálně dva týdny dopředu, s čímž je potřeba při medializaci počítat. Určitě pro letošek doporučujeme investovat do vztahů s novináři i inzertními odděleními a obecně také do brandových kampaní.

Detailněji o médiích v roce 2023

Brandovou komunikaci neškrtat, radši se naučit s daty

Zpřísňování podmínek společnosti Meta (pod kterou patří Facebook, Instagram a WhatsApp) a přechod na Google Analytics 4 budou patřit k určujícím trendům roku 2023. První zmíněná změna má za následek nutnost prakticky denně kontrolovat, co je zrovna na Facebooku nebo Instagramu možno a dovoleno. Druhá pak může vést k silnějšímu důrazu na datově orientovaný marketing a komunikaci.

Velkou roli bude i nadále hrát online komunikace a sociální sítě. Terez předpovídá rostoucí důležitost dvou sítí z de facto opačných konců spektra – TikTokuLinkedInu. Důležitou součástí komunikace na sociálních médiích je samozřejmě i spolupráce s influencery, u které je dobré myslet důsledný výběr influencerů a také nastavení správných vyhodnocovacích mechanismů. Kromě samotné tvorby obsahu je pak velmi důležitá i jeho distribuce. „Platí zlaté pravidlo, které možná mnohé vyděsí: 20:80. Neboli 20 % financí na produkci, 80 % na distribuci. Nemá totiž smysl vytvářet super věci, které nikdo neuvidí,“ popisuje Terka.

Škrtat v případě potřeby úspor brandovou komunikaci by ze strany klientů byla chyba, shodli se Terez i Honza. Větší smysl  dává zachovat současný poměr mezi brandovou a výkonnostní komunikací a rozpočtová omezení provádět rovnoměrně, poměrově. Důležité je také nastavení vyhodnocovacích procesů a využívání relevantních metrik. „Právě přes data totiž poznáme, jak se značce daří a co máme případně změnit, uvedl Honza.

Podrobněji o online komunikaci v roce 2023

AI je „wow bublina”, s novými technologiemi ale stojí za to pracovat

Nedávný boom kolem nástrojů využívajících umělou inteligenci jako Midjourney, DALL-E nebo ChatGPT představuje „wow bublinu“ a po současném nadšení tak pravděpodobně bude následovat mírný útlum. I tak má ale umělá inteligence již nyní potenciál na praktické využití v pracovním životě lidí z PR a komunikace. Kuba vidí dvě oblasti, kde může AI už dnes pomoct: rutinní práceideamaking. Při generování nápadů je ideálním postupem vzájemná spolupráce člověka a stroje – inspirace, iterace, výběr toho nejlepšího.

Kromě platforem na generování textů či obrázků přišla řeč i na hlasové asistenty, u kterých Kuba před pár lety předpovídal větší rozšíření. „Nechal jsem se tehdy unést krásou a elegancí té technologie,“ řekl ke své predikci s úsměvem a dodal, že mezi důvody, proč se tato technologie v našich končinách příliš nerozšířila, patří mimo jiné jazyková bariéra či nákladnost.

A co Metaverse? Ten se dá přirovnat k situaci pár let zpět kolem chytrých brýlí Google Glass. Nejprve velký hype následovaný postupným úpadkem. Protože na tu technologii jsme zatím nebyli připraveni. Podobné to je dnes s metaversem. Vyplatí se tedy s moderními technologiemi pracovat i v jejich nedokonalé podobě? Rozhodně ano. „Pokud se dnes naučíme nad těmito technologiemi, jejich využitím a limity přemýšlet, budeme s umělou inteligencí ve chvíli, kdy udělá další pokrok, moct pracovat jednodušeji a lépe než někdo, kdo to nyní odloží..“ 

Více o nových technologiích v roce 2023