
Jak vychovat experta na komunikaci
In ADisonMy lidé z PR a komunikace jsme takoví ferdové mravenci. Umíme všechno. Poradíme si s Facebookem, nastavíme kampaně, napíšeme články, určíme strategii, nafotíme super cool fotky pro Instagram, zorganizujeme event a samozřejmě, i ta média si umíme omotat kolem prstu. Akorát že ne.
Jasně, se vším se jeden člověk dokáže poprat, ale přiznejme si – stejně jako finanční ředitel není zároveň účetním, daňařem, auditorem a právníkem v jednom, ani u člověka, který má řešit firemní komunikaci, nemůžete čekat, že bude mít top zkušenosti v každé komunikační disciplíně. A absence top zkušeností bohužel vede k absenci top výsledků a k tomu, že se nevyužije celý potenciál komunikace.
Jakou cestou se vydat?
Mnoho firem proto nyní stojí na rozcestí – velmi dobře ví, že nyní musí komunikovat více a lépe než kdy dříve, a zároveň potřebují najít efektivní způsob, jak dosáhnout výsledků. Jednou z cest může být najmout si agenturu a celou práci outsourcovat – agentura poskytne rady, kreativitu, zajistí kompletní tým, celou exekutivu a tradá, kromě dobrého briefu, dodávání podkladů a průběžného schvalování se nemusíte o nic starat.
Jinou z cest, kterou se nyní podle nedávného průzkumu PR Klubu bude ubírat o čtvrtinu více firem, bude snaha co nejvíce aktivit převést na interní tým. Zaměření na efektivitu a na šetření je a bude patrné ještě nějakou dobu. A to je dobře. Akorát se nesmí dělat bezhlavě, protože pak zůstane pouze u úspor, nikoli u efektivity, kterou si překládáme jako nejkratší cestu k cíli. A nalejme si čistého vína – jeden nebo dva lidé, kteří u vás ve firmě řeší komunikaci, většinou nemají dostatečné zkušenosti a schopnosti zvládnout buď novou oblast, kterou jim naložíte, nebo vytřískat maximum z toho, co jste jim nandali. Prostě a jednoduše (a na základě mnoha zkušeností informací od lidí, kteří ve firmách pracují) – buď máte člověka, který dokáže skvěle bušit facebookové kampaně, nebo máte člověka, který umí dobře komunikovat s médii. A nyní je takový člověk v situaci, kdy musí zvládnout na perfektní (protože účinné) úrovni obojí.
Jak tedy na situaci, kdy si nechcete nebo nemůžete najmout agenturu, která má v týmu více specialistů na jednotlivé oblasti komunikace? Musíte svůj tým vzdělat. Cestou může být jednorázové školení, nebo i celosemestrální kurz. Na trhu je mnoho opravdu kvalitních příležitostí, kam se může jít váš tým nachytřit. V případě PR doporučujeme mít v hledáčku semináře PR Klubu , v případě snah o proniknutí do digitalu doporučujeme Digisemestr – s obojím máme vlastní pozitivní zkušenosti.
Komunikační mentoring
Přiznejme si ale, že na komunikaci neexistuje kuchařka, takže se ani nelze naučit recept a podle něj pořád dokola vařit. Vaše situace je unikátní a školení pro desítku lidí ji nemůže pokrýt. Právě proto jsme přišli s Komunikačním mentoringem: dlouhodobým individuálním programem, který pomůže vašemu týmu dobře a efektivně dosahovat výsledků v PR komunikaci. Neškolíme, ale navádíme a radíme, oponujeme, pomáháme a zcela podle vašich potřeb řešíme, jak vás dovést k požadovanému cíli.
V tuto chvíli otevíráme dva tematické bloky: Vztahy s médii v roce 2020 a Online obsah a jeho distribuce. V obou programech dáváme k dispozici seniorní mentory s více jak desetiletou praxí a zkušenostmi se širokým spektrem firem a oborů. Jsou to lidé, které možná neznáte z konferencí (nebo ne všechny), ale o to větší zkušenost a kontakt mají s praxí a o to větší praktický přínos pro vás mohou mít.
Komunikační mentoring je alternativním modelem, jak můžete využít dlouholeté zkušenosti agentury. Není vhodný pro každého. Práci za vás neodvede a sám o sobě výsledky nedoručí. Ale významně pomůže vašemu internímu týmu, aby pro vás z komunikace dostal maximum. Je to způsob, jak si z agentury jako z bonboniéry vyzobat to nejlepší. Tak dobrou chuť!