
Bojujeme se zly online komunikace
In ADisonNa konci minulého roku jsem (nejen) pro naše klienty připravoval shrnutí toho, s čím se budeme v roce 2019 potýkat na poli online komunikace. Trochu bulvárně jsem svou prezentaci pojmenoval Zla online komunikace.
Přiznávám rovnou, že to byl název malinko nadnesený, ale vlastně si myslím, že ne zas tak moc. Své pravdy by si ale člověk, aspoň podle mého názoru, měl průběžně ověřovat a opětovně potvrzovat – anebo vyvracet. Proto jsem se rozhodl se teď, v půlce roku, znovu zamyslet, jestli jsou věci opravdu takové, jak jsem ve svém výhledu do blízkého budoucna předvídal. A jestli se nám daří efektivně s těmi zly zápasit.
Všeho mnoho
Hodně jsme se bavili o zahlcenosti. V digitálním světě, přeplněném informacemi, je pro kohokoli, kdo chce něco říci, čím dál tím složitější získat si pozornost. Tohle, jsem si jist, stále platí a ještě dlouho platit bude. Vlastně předpokládám, že čím dál tím víc. Navrhoval jsem proto, abychom se zaměřovali na chytrou práci s obsahem, nejen silový nákup reklamy.
Nám se toto společně s klienty, věřím, docela daří. Jeden příklad za všechny: kampaň pro Černý Citron, pivní mix Pivovaru Litovel, postavená na spolupráci dvou kapel a letním hitu, který dohromady vytvořily, má super výsledky. Obsahově je to poměrně neotřelá věc, publikum na Hané je nadšeno. Důkazem budiž třeba to, že naše litovelská hitovka má na YouTube už přes 120 tisíc zhlédnutí (i když je to vlastně jenom audio stopa) a v průměru ji lidé poslouchají 2 minuty a 22 vteřin – což je podle mě na reklamní čísla naprostá pecka.
Přelévání
Věnovali jsme se také tomu, jak bojovat s cenami, které v některých oblastech online světa rostou. Poptávka je větší a větší a v kontextu množství obsahu všude kolem, jak jsem to zmínil v předešlé části článku, dává smysl, že to s cenami hýbe. Na druhou stranu se ale bavíme o statistice. Nedá se proto říct, že každá další kampaň bude dražší než ta předešlá.
Tento boj se, podle mých zkušeností, odehrává pořád. Za nejrozumnější postoj ale stále považuji plovoucí rozpočty a flexibilitu v exekuci. Pružné reakce na situaci a možnost využívat budgety (na média i práci) podle smysluplnosti a nikoli dle jejich přesného úvodního určení na tu či onu aktivitu jsou super. A klientům, mám pocit, to postupně také začíná dávat smysl víc, než tomu bylo dříve.
V rámci aktivit spojených s online výkonem a prodeji je to samozřejmě naprosto kruciální. Jsem proto rád, že třeba u práce pro Osobní vinotéku tuto možnost máme – a osvědčuje se to velmi dobře. Za to samozřejmě vděčím jak našemu týmu, tak klientům, kteří si to dovedou interně prosadit – což nemusí vždy být snadné.
Zla?
Je samozřejmě pravda, že ona to vlastně žádná zla nejsou. Je to zkrátka stav, ve kterém jsme, z něhož vycházíme a s nímž musíme pracovat. Každý obor na světě to má stejně. Digitální prostředí ale disponuje jedním specifikem a tím je překotná rychlost vývoje. Proto je klíčové nejen zůstávat up-to-date se všemi novinkami a možnostmi a formáty a omezeními a tak dále, ale také si občas připomenout ten velký obrázek. Pak má totiž člověk možnost uvědomit si, že výzvy, před nimiž stojí, jsou možná větší než měsíční cíle.