
B2B nemusí být komunikační bebí!
In ADisonVe čtvrtek 20. června jsme v našich pražských kancelářích přivítali hosty na již páté ADinspiraci. Ústředním tématem ADinspirace byla tentokrát B2B komunikace, která bývá občas označovaná za nudnou či fádní. Právě proto, abychom tyto pověry pomohli rozptýlit, jsme pozvali Hynka Bartíka ze společnosti senseZOOM a Jendu Perlu z Dataweps, které doplnil za ADison náš Tomáš Fridrich. Názorně nám ukázali, že komunikace firem k firmám může být kreativní, efektivní i neotřelá a někdy stačí jenom žluté kšandy a černá košile.
B2C, B2B a B2G v jednom. Značka: Levně
Jako první řečník vystoupil Hynek Bartík, který prezentoval case study značky Philips Lighting o počátcích festivalů světla a etablování možností a výhod LED osvětlení do povědomí široké, odborné i byznysové veřejnosti. Cesta, kterou Philips začal v roce 2010 malým festivalem světla v Jablonci, vyvrcholila nasvíceným Tančícím domem v Praze během festivalu Signal v roce 2013 a půlnoční dopravní zácpou: „Policajti nám tehdy volali, že je ve čtvrt na 12 v noci u Tančícího domu zácpa, protože si jeho nasvícení od Philipsu lidi fotili z ulice. vyprávěl Hynek Bartík.
Philipsu se skrze participaci na festivalech podařilo oslovit širokou veřejnost a svou aktivitu navíc propojil s konferencemi, na něž zval světové odborníky na světlo, městský urbanismus či architekty a které dokázaly přitáhnout na jedno místo jak decision makery z byznysu, tak zástupce samospráv. A světe, div se, Philips zakončil rok 2013 na pozici lídra venkovního osvětlení v ČR.
Dalším zajímavým kouskem z Hynkova repertoáru byla krátká case study o veskrze jednoduché a přímočaré B2B komunikaci skupiny P3, která podniká v oblasti výstavby, prodeje a pronájmu skladových prostor.
Celé kouzlo se vlastně skrývalo v krabici. V dárkové krabici, která dorazila potenciálním zákazníkům do jejich centrály. Po jejím otevření na adresáty čekal například antistresový balonek, svinovací metr nebo žárovka. Každý dárek symbolizoval některou z výhod služeb společnosti P3. Tipněte si teď v duchu, kolik procent oslovených se „pé trojce“ ozvalo zpět.
Máte?
Odpověď zní nula.
Bylo by ale krátkozraké si myslet, že tato nula znamenala neúspěch. Při následném kontaktování oslovených se totiž responzivita potenciálních klientů oproti dřívějším „cold callům“ výrazně zvýšila. Očividně se stačí neotřele zapsat potenciálním klientům do paměti a šance na budoucí byznysovou spolupráci se výrazně zvyšují.
Sign up, sign in, LinkedIn
Druhým řečníkem byl ředitel a spolumajitel naší agentury Tomáš Fridrich. Jako první představil publiku kampaň portálu LinkedIn v Saúdské Arábii.
LinkedIn se totiž v Saúdské Arábii potýká s pozicí odlišnou od západního světa, kde je dlouhodbě na vzestupu. Na Blízkém východě je portál vnímaný jako globální, odtržený od místní reality, který nemá na lokálním trhu co nabídnout. Bylo proto rozhodnuto ukázat, že LinkedIn může přispět k situaci na trhu práce přitáhnutím pozornosti na skupinu, která má dlouhodobě v arabském světě specifické postavení v různých společenských oblastech. Ústředním prvkem kampaně s názvem Hear it from me a odpovídajícím hashtagem bylo zaměření na postavení žen na trhu práce. Na počátku byl výzkum, který přinesl zajímavá zjištění. Saudskoarabské ženy se totiž ve velké míře necítí dostatečně schopné, přitom procentuálně jich má více vysokoškolské vzdělání než v USA. Těmito insighty byl inspirován obsah v online kampaních s hashtagem #HeartItFromMe doplněný o otázku, se kterou se mohly ženy identifikovat a diskutovat o ní. Další obsah tvořily příběhy žen, které mohou být ostatním inspirací. Výsledky? 100 tisíc nových uživatelů a 40 mediálních výstupů. Zajímavé je, že se na LinkedIn začaly obracet také firmy, které jej začaly vnímat jako autoritu v oblasti zaměstnávání žen.
Druhou Tomášem prezentovanou B2B kampaň lze jednoduše popsat jeho citací: „Jak zvýšit zájem veřejnosti, odborníků i firem o budoucnost měst? Dejte mapu kanalizační sítě na šaty.“ Ano, víme, jak to zní, ale v Africe, jejíž móda je pověstná svými pestrými vzory, to fungovalo. Společnost Siemens, která realizuje například velké infrastrukturní projekty, chtěla poukázat na fakt, že se v dalších desetiletích budou muset africká města popasovat s velkým přílivem obyvatel. Vytvořila proto vizuály různých částí afrických měst (Nairobi, Johannesburg, Lagos) vytvořené z vrstev jejich infrastruktury (voda, silnice, datové sítě a podobně). Tyto vzory přenesla na látky a domluvila se s návrháři z těchto měst, aby z nich vytvořili šaty. Pak už stačilo, aby se udělala módní přehlídka a o buzz bylo postaráno. Vedle něj kampaň přinesla 35 byznysových leadů.
Právě sedíte v kanceláři budoucnosti. A pokud ne, můžete
Nakonec náš managing partner Tomáš Fridrich představil projekt, který ADison realizoval pro Cisco a ANECT, tedy firmy zabývající se technologickou a softwarovou výbavou i zabezpečením kanceláří a firem.
Ústředním prvkem kampaně z naší dílny byla webová stránka s interaktivní ukázkou moderní kanceláře, jejími vychytávkami a technologiemi. Jednoduché sdělení v relevantním prostředí.
Kampaň měla za úkol komunikovat s profesionály, kteří své pracovní životy tráví z velké části v kancelářích. „Proto jsme se rozhodli kampaň cílit prostřednictvím inzerce na sociálních sítích – poměrně drahém LinkedInu a levnějším Twitteru. Věděli jsme však, že vyšší cena za proklik bude vykoupená relevantním zásahem cílové skupiny,“ vysvětlil způsob přemýšlení při implementaci kampaně Jakub Křenek z ADisonu. Doplnil i její konečné výsledky: „5 tisíc unikátních návštěvníků digitální kanceláře budoucnosti a 490 registrovaných e-mailů, což je na B2B kampaň hezký výsledek.“
Máte kuráž na vlastní failstory? Jenda Perla z Dataweps jo!
Failstory z vlastních řad nebývají při prezentacích úplně zvykem, o to více jsme za ni byli Jendovi Perlovi z Dataweps vděční. Chybami se člověk zkrátka učí nejvíce.
Mít svůj vlastní B2B kanál zní jako dobrý nápad, že? Co takhle webový blog se zajímavým obsahem pro specializované publikum? Pořád dobré. Alespoň do momentu, než zjistíte, že web stojí, obsah je různorodý, podložený daty, všechno je tak, jak má být, tým vložil do projektu mnoho hodin práce, akorát to má jeden háček. Nikdo to nečte.
„Měli jsme perfektně zvládnutou strategii generování obsahu, ale nějak jsme zapomněli na strategii a exekuci jeho šíření a distribuce. Začali jsme tedy do obsahu pumpovat peníze, ale po určité době jsme od této strategie ustoupili. Kombinace ‚utopených‘ hodin a peněz se nám v poměru ke generované návštěvnosti příliš nevyplácela,“ vysvětlil Jenda Perla úskalí jejich brandu, který pojmenovali dee-tail.com.
Žluté kšandy a černé košile vs. mnoho hodin práce? 1:0 pro kšandy
„Daleko větší plody přinesla úplně jednoduchá a kreativní komunikace během konferencí, na kterých jsme měli svoje řečníky. Stačila investice pár set korun do žlutých kšand a černé košile, které si oblékli všichni naši lidé. Žluté kšandy navíc krásně korespondovaly s naší vizuální identitou, takže každý, kdo nás na konferenci potkal, věděl, že patříme ke key note speakerovi, nebo že zkrátka patříme k Dataweps. Otázek od ostatních účastníků konferencí směrem k našemu týmu bylo znatelně více než v době předkšandové,“ řekl s úsměvem Jenda.